úterý 5. října 2010

Malcolm Gladwell: Small Change

Malcolm Gladwell je autor, kterému to pálí a píše lépe, než by se mohlo na první pohled z jeho čtivých a lehkých textů zdát. Dokazuje to i novým článkem pro domovský týdeník The New Yorker, tentokrát na téma „revolučního“ potenciálu webových sociálních sítí jako Twitter či Facebook. Podtitulem Proč se revoluce nedá odtvítovat nastoluje otázku, na kterou dává jednoznačnou odpověď: Sociální sítě jsou podle Gladwella ideálním médiem pro decentralizované propojovaní s relativně nízkou angažovaností. Vysoká úroveň informačního šumu a konkurence různorodých informací z nich ale podle něj nečiní vhodné médium pro společenské aktivity takříkajíc na ostří nože. Těm mnohem lépe odpovídají kompaktnější modely řízení, typicky hierarchické nebo vůdcovské. Obdivuji Gladwellovu schopnost uhodit takto přesně hřebíček na hlavičku; tím více, že internet není jeho obor. Navíc si myslím, že jeho argumenty platí z 90 % také pro tzv. síťové podnikání — pro některé podnikatelské záměry vynikající volba, pro jiné naprosto nevhodná. Čtěte Gladwella, přivede vás na jiné myšlenky: http://www.newyorker.com/reporting/2010/10/04/101004fa_fact_gladwell?printable=true