čtvrtek 11. dubna 2013

Adam Hazdra a spol.: Skvělé služby

Útlou knížečku s podtitulem „Jak dělat služby, které vaše zákazníky nadchnou“ jsem dostal darem na recenzi a s chutí jsem si ji přečetl. Hlavně proto, že design služeb se zatím do podnikatelské literatury v češtině dostával jen okrajově a zajímalo mne, jak se s tématem poprali čeští autoři. Jak to tedy dopadlo? Začnu tím nejlepším. Kniha představuje ucelený a srozumitelný úvod do tvorby služeb, což z ní dělá jistou volbu pro studenty a začínající podnikatele. Nechybí statistiky a grafy, příklady z praxe, snadno použitelné nástroje, tipy, návody, doporučená literatura a zdroje. Oceňuji opakovaný důraz na procesní řízení, se kterým se v Česku potýkají i zavedené firmy. Pokud jde o nedostatky, nejsem si jistý, nakolik může být kniha přínosem pro zkušenější podnikatele. Z vynikajících titulů si obvykle vypíšu až několik desítek poznámek. Zde jsem si ale udělal jen dvě na okraj (mrknout na Wine Library TV a PagePulse). To je ovšem subjektivní. Z objektivních nedostatků bych vytkl hlavně absenci pricingu, optimalizace cashflow a ziskovosti služby — jakoby byl design služeb pouze o zákaznické zkušenosti a spokojenosti. Opomenutí důležitého tématu je však možná jen důsledkem rozdělení textu mezi 5 spoluautorů (Adam Hazdra, Kateřina Jiřinová, Lukáš Kypus, Veronika Harazínová a Vojtěch Lunga) a může být v příštím vydání doplněno. Celkově hodnotím knihu pozitivně a už jsem ji také doporučil několika klientům, kteří mají v designu služeb mezery. Pokud je to i váš případ, Skvělé služby jsou tutový tip.

Adam Hazdra a spol.: Skvělé služby