úterý 5. dubna 2016

Dale Carnegie: How to Win Friends and Influence People [Jak získávat přátele a působit na lidi]

Jedno z témat, které připravuji pro náš think-tank Na volné noze je Obchodní etiketa a zvyklosti, o kterých se nedočtete (ale profíci je znají). V rámci přípravy jsem snad po dvaceti letech vzal do ruky Carnegieho klasiku Jak získávat přátele a působit na lidi a stejně jako kdysi mám pocit, že je to jedna z nejvíce kontroverzních knih vůbec. Na jednu stranu je solidně zrešeršovaná, napsaná, proložená příběhy, stále se prodává a řítí se kupředu tempem, které by jí mohly i některé dnešní thrillery závidět. Na druhé straně v ní spatřuji předobraz levoty, neupřímnosti a předstíraného zájmu v obchodní praxi. Těžko však Carnegiemu vyčítat, že nepředvídal svůj úspěch a následný vzestup žánru motivační pseudoliteratury mnohem horšího charakteru. Myslím, že dobrý člověk může z této knihy těžit hodně i dnes, ale ještě více bych ji doporučil v tandemu s Cialdniniho mladší klasikou Zbraně vlivu — zkrátka abyste poznali, když na vás někdo tzv. „pracuje“ podle manuálu. Zatímco Cialdini píše o tvrdé manipulaci (jakkoli je mnohdy pro manipulovaného neviditelná), Carnegie doporučuje manipulaci tak měkkou, že je společensky přijatelná, byť někdy neméně nepříjemná. Jinak pro vyjednavače je to samozřejmě povinná četba, stejně jako Cialdini.